Madlot vertolkt op eigen wijze liederen en melodieën uit de folk traditie. Zo houden we de muziek van speellieden levend.
De naam Madlot komt van een Nederlandse dans.
De Nederlandse doedelzakken geven het geluid van Madlot iets bijzonders. Vooral in de zestiende en zeventiende eeuw was de doedelzak een populair instrument. In Nederland verdween de doedelzak in de 18e eeuw. De viool werd het instrument voor feesten en partijen. De trekharmonica, in het begin van de negentiende eeuw uitgevonden, werd toen al snel populair onder de speelmannen en nam de plek van de viool in. Waar vroeger deze drie instrumenten dus niet samen speelden, laten wij ze met Madlot wel samen klinken.
Dit geheel wordt aangevuld met de snaarinstrumenten banjo, ud en divan en de trompet. Zij geven elk een specifieke toevoeging aan de klank van Madlot, met hun herkomst uit andere streken en muziekculturen.
Film aan de Waal (comp. Wouter Koenders)
Rondes de Quercy (trad.)
Bon Potassie (trad. Amsterdam 1720)