Madlot speelt bij gelegenheden, waar speellieden iets waardevols kunnen toevoegen aan de sfeer. De muziek is het best te karakteriseren als wereldmuziek uit de lage landen.

De naam Madlot is afkomstig van een oude Nederlandse dans. Bronnen en inspiratie voor het repertoire worden gevonden in oude Nederlandse volksmuziekboeken, bij oude speellieden en verder uit contacten met collega-muzikanten.

Op de optredens worden vooral vrolijke of anderszins pakkende melodieën gespeeld: onze collega speellieden van vroeger kenden er een heleboel. Deze melodieën worden afgewisseld met liederen die vaak gedurende vele generaties zijn overgeleverd en in de 20ste eeuw zijn vastgelegd.

Wie zijn de muzikanten?
Madlot bestaat uit Judica Lookman, Roald Keuning, Bert Lotz en Ariëtte Zuidhoff.
Klik op de foto's hiernaast om meer over hen te lezen. 

Bekijk Madlot in een uitzending van Gelderse koppen van 19 oktober 2013, vanaf 26:40 minuut zie en hoor je ons.

 

 

 

Ariëtte Zuidhoff 

Ariëtte Zuidhoff

Ik houd van zingen. Van jongs af aan doe ik dat met veel plezier. In 2000 kwam ik bij de Stichting Volksmuziek Nederland terecht, omdat ik zocht naar een plek waar ik het zingen kon combineren met mijn liefde voor volksmuziek. Kort daarna kwam ik bij Madlot. Met Madlot geven we de veelal vergeten, maar mooie en vroeger veel gezongen oude Nederlandse liederen opnieuw klank en kleur.

      

 

 

 

 

Bert Lotz 

Bert Lotz

Doedelzakken zijn mijn passie. Al lang geleden werd ik gegrepen door de warmte en kracht van het instrument. De doedelzak is een erg oud instrument en maakt in vele Europese landen een ware revival door. Ik vind het geweldig om de doedelzakken die vroeger in De Lage Landen werden gespeeld weer een plaats in onze huidige tijd te geven. Ik geef dan ook les en heb contacten met bouwers over hoe het instrument er vroeger uit moet hebben gezien en het tegenwoordig het mooist klinkt. Ook speel ik schalmei, koeienhoorn en tal van fluiten en zing ik soms een liedje.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Judica Lookman 

Judica Lookman

Ik speel trekharmonica, en ook doedelzak en koeienhoorn. Af en toe zing ik een stukje mee. Bij onze optredens verzorg ik vaak dansuitleg. Met een paar woorden zorg ik dan er voor dat iedereen op onze muziek kan dansen.
Door een ontmoeting met oude harmonicaspelers rond 1980 begon mijn belangstelling voor Nederlandse muziek. Om deze muziek toegankelijker te maken voor hergebruik heb ik in 1983 samen met Bert een uitgave verzorgd van het manuscript van Visser, nu verkrijgbaar via de SVN. Ik zoek veel en graag naar nieuwe nummers in oude manuscripten.

 

Roald Keuning 

Roald Keuning

Mijn liefde voor de draailier ontstond in 1981 toen ik er voor het eerst één zelf probeerde te bouwen. Vooraleer er nog één te bouwen besloot ik er eerst maar eens op te leren spelen. Dat beviel zo goed dat het bouwen er nog van moet komen. De combinatie van de techniek van het instrument, de klank en de muzikale mogelijkheden maken het tot een geweldig instrument om te spelen. Het is heerlijk om met Madlot muziek te maken en te zien hoe mensen daarvan genieten. Daarnaast geef ik ook draailierles, o.a. bij de Stichting Draailier & Doedelzak.