Madlot speelt balfolk, met opzwepende violen, aanstekelijke ritmes van de trekharmonica en daarboven de doedelzak.

We spelen de dansen die populair zijn op balfolk en putten daarbij voor de melodieën uit het repertoire van speellieden die ons voorgingen. Dat leidt tot een bourree met de titel De Bon Potassie, een rondeau genaamd Het Vissertje, een Anglois als scottisch en prachtige walsen met de namen Spek in de Pan en Italiaanse Schoorsteenveger.

Wie zijn de muzikanten?
Madlot bestaat uit Marianne Heselmans, Rolf Groeneveld, Bert Lotz en Judica Lookman.
Klik hiernaast op de foto's om meer over hen te lezen. 

Luisteren naar balfolkmuziek.

   

 

Marianne Heselmans   

Marianne Heselmans

In de achttiende en negentiende eeuw was de viool hét instrument waar in speelhuizen en kroegen  op werd gedanst. Geen wonder dat ze zo populair waren: uit violen zijn eindeloos veel klanken en ritmes te halen. Ik vind het zelf nu ook heerlijk om op de traditionele melodieën lekker te improviseren. De gewone viool gebruik ik graag voor een tegenstem in de hoogte, met de altviool zijn goed dansritmes te versterken. 

 

  Judica Lookman  

Judica Lookman

Met mijn trekharmonica leg ik de basis van de dansmuziek die we spelen.

Bij onze bals in Wageningen zorg ik voor de dansuitleg. Daarbij gaat het mij vooral om het plezier van het samen dansen, wat natuurlijk alleen kan als je de basis van de dans beheerst.

Ik vind het leuk om in oude Nederlandse manuscripten nieuwe melodieën te zoeken om onze balfolk dansen op te spelen. Het is voor mij een uitdaging om ze zo dansbaar mogelijk te spelen.

 

Bert Lotz   

Bert Lotz
Doedelzakken zijn mijn passie. Al lang geleden werd ik gegrepen door de warmte en kracht van het instrument. De doedelzak is een erg oud instrument en maakt in vele Europese landen een ware revival door. Ik vind het geweldig om de varianten die vroeger in De Lage Landen werden gespeeld weer een plaats in onze huidige tijd te geven. Daar hoort ten dans spelen ook zeker bij.